جنسیت جنین در هفته 12

در مرکز تصویربرداری دکتر شاکری تعیین جنسیت جنین در هفته 11 و 12 بارداری با یک درصد خطا و از هفته 13 بارداری به بعد، بدون خطا با اطمینان 100 درصدی قابل انجام است. سونوی تعیین جنسیت توسط شخص دکتر شاکری با پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی جنرال الکتریک آمریکا (مدل ولوسون سری E8 و E10) انجام میشود. 
تعیین جنسیت جنین در هفته 12

موضوعات گفته شده در این محتوا

جنسیت جنین در هفته 12

روش های غیر علمی تعیین جنسیت

فرم شکم

برای مدتهای فراوان مردم فکر میکردند که میتوانند از روی فرم شکم جنسیت جنین را پیشگویی کنند. بر اساس این نظریه کهن، فرم شکم به سمت جلو و پایین نشان فرزند پسر و به سمت بالا و پهلو نشانه فرزند دختر است. این روش هیچگونه پشتوانه علمی و منطقی ندارد.

حلقه آویخته از نخ یا کراوات 

روش دیگر استفاده از حلقه آویخته شدده به نخ یا کراوات و توجه به نحوه نوسانات و ارتعاشات آن بر روی شکم مادر بود. حرکت مدور نشانه فرزند پسر و حرکت خطی نشانه وجود جنین دختر بود. این روش نیز از پایه غیر علمی و خرافی برخوردار است. 

شکل جمجمه

پایه علمی برای اثبات صحت این نظریه وجود ندارد ولی بر اساس تجربیات گذشته اینگونه ادعا میشود که بر اساس فرم جمجمه جنین در تصاویر سونوگرافی میتوان جنین را مشخص کرد. بر اساس این نظریه جمجمه دختری دارای  فرم گرد در حالیکه جمجمه پسری دارای فرمی با پیشانی صاف و کم شیبدار است.

سایر روشها بر اساس ویار صبحگاهی خانم باردار یا تغییر اخلاق او یا بر اساس وضعیت پوست و مو، تغییر رنگ ادرار و… میباشد. تمامی این روشها خرافه بوده و نمیتوانند جنسیت جنین را پیشبینی کنند.

برای کسب اطلاع بیشتر مقاله زیر را بخوانید

تعیین جنسیت از روی جمجمه جنین
تفاوت جمجمه زن و مرد
تفاوت جمجمه زن و مرد

روش‌های علمی تعیین جنسیت جنین

انجام سونوگرافی

بر اساس کتابهای مرجع رشته زنان و زایمان (نظیر کتاب ویلیامز) و کتب تخصص رادیولوژی (مانند کتابهای کالن و گلدبرگ)، تعیین جنسیت جنین در هفته 18 بارداری با 2-3 درصد خطا قابل تعیین است. هرچه هفته بارداری بیشتر شودتعیین جنسیت دقیق تر میشود. 

تعیین جنسیت با سونوگرافی
تعیین جنسیت با سونوگرافی
زمان و درصد خطا تشخیص جنسیت
زمان و درصد خطا تشخیص جنسیت

مرکزتصویربرداری دکتر شاکری

  • در مرکز تصویربرداری دکتر شاکری تعیین جنسیت جنین در هفته 11 و 12 بارداری با یک درصد خطا و از هفته 13 بارداری به بعد، بدون خطا با اطمینان 100 درصدی قابل انجام است. سونوی تعیین جنسیت توسط شخص دکتر شاکری با پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی جنرال الکتریک آمریکا (مدل ولوسون سری E8 و E10) انجام میشود. 
  • سونوی تعیین جنسیت دکتر شاکری در هفته 11 بارداری، سریع ترین زمان و باکیفیت ترین روش تعیین جنسیت جنین در تهران و ایران است. این سونوگرافی بهمراه سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری ( سونوگرافی NT) در هفته 11-13 بارداری انجام شده و هزینه ای جهت تعیین جنسیت از مراجعین دریافت نمیشود.

  • مرکز تصویربرداری دکتر شاکری اولین و قدیمی ترین مرکز سونوگرافی غربالگری جنین در تهران با بیش از 15 سال سابقه فعالیت و روزانه بالغ بر 100 ارباب رجوع (صرفاً سونوگرافی) است. به انتخاب مراجعین محترم و مراجع ذی صلاح، این مرکز به عنوان بهترین سونوگرافی تهران انتخاب شده است.

  • همچنین جهت مطالعه بیشتر در خصوص فرایند سونوگرافی تعیین جنسیت و سایر نکات مرتبط با آن میتوانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.
http://www.shakeri.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/
بهترین سونوگرافی تعیین جنسیت
بهترین سونوگرافی تعیین جنسیت
زودترین زمان تعیین جنسیت
زودترین زمان تعیین جنسیت

آزمایش آمنیوسنتز

این آزمایش در هفته های 13-15 بارداری  انجام شده و به علت سابقه سقط های پی در پی یا بررسی نقایص احتمالی مادرزادی جنین  توسط پزشک تجویز میشود. این روش متأسفانه خطر سقط را در پی دارد و در نتیجه این آزمایش جنسیت جنین البته با احتمال 2-3 درصد خطا نیز ذکر میشود. این خطا به دلیل وجود خطای تکنیکی در آزمایش آمنیوسنتز است.

در آزمایش آمنیوسنتز به دلیل فرایند نمونه برداری که شامل نمونه برداری از مایع آمنیوتیک داخل ساک حاملگی است احتمال نمونه برداری از سلول های مادر به جای سلول های جنین وجود دارد که در نتیجه منجربه نتیجه گیری اشتباه درباره جنسیت و بررسی منگولیسم جنین میشود. در بعضی موارد به اشتباه از سلولهای پوست مادر به جای مایع آمنیوتیک نمونه برداری شده و نتیجه آزمایش تماماً در مورد مادر است.

مثلا جنسیت به اشتباه دختر  و از نظر منگولیسم، جنین سالم تشخیص داده میشود. در صورتی که جنسیت جنین دختر یا بی جنس تشخیص داده شود باید نتیجه آزمایش آمنیوسنتز با سونوگرافی تحقیق و تطبیق شود. بنابراین انجام سونوگرافی در این وضعیت بسیار مهم است. در بقیه موارد بازهم با انجام سونوگرافی از وضعیت سلامت جنین و جنسیت او میتوان اطمینان حاصل کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش آمنیوسنتز مقالات زیر را مطالعه کنید.

http://www.shakeri.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84/
غربالگری برای سندروم داون
مقایسه سونوگرافی با آزمایش تخمین جنسیت
مقایسه سونوگرافی با آزمایش تخمین جنسیت

آزمایش سل فری (Cell Free DNA)

این آزمایش جهت بررسی اختلالات کروموزومی جنین انجام میشود و شامل نمونه برداری از خون مادر است. آین آزمایش پنج کروموزوم شامل 21، 13، 18، کروموزوم های جنسی را مورد ببرسی قرارداده و در تشخیص سندروم مفید است. ولی چون شامل نمونه برداری از خون مادر میباشد، امکان اشتباه در نتیجه آن بسیار بالاست. به همین دلیل بهتر است نتیجه آن با سونوگرافی تحقیق و مقایسه شود. علاوه بر آن این آزمایش، ناهنجاری های آناتومی جنینی را نمیتواند تشخیص دهد و فقط اختلالات کروموزومی را ببرسی میکند. بنابراین لازم است سونوگرافی تفصیلی (آنومالی) جهت اطمینان از جواب و بررسی آناتومی جنین انجام شود. آزمایش های سل فری و آمنیو سنتز هزینه های بسیار بالایی نیز دارد (بین 2 تا 4 میلیون تومان).

هشدار در مورد روش آمنیوسنتز و سلفری
هشدار در مورد روش آمنیوسنتز و سلفری