غربالگری برای سندروم داون

سونوگرافی برای سندرم داون

موضوعات گفته شده در این محتوا

غربالگری برای سندروم داون

چرا باید غربالگری برای سندرم داون را در نظر بگیرم؟

بسیاری از والدین نگران این هستند که ممکن است نوزاد در حال رشد­شان سندروم داون یا سایر اختلالات کروموزومی را داشته باشد. تست­های غربالگری به شما کمک می کند شانس خود را برای داشتن این نوع از شرایط، ارزیابی کنید. نتایج به دست آمده می­تواند به شما در تصمیم گیری در مورد آزمایش تشخیصی تهاجمی کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که وضعیت کودک شما چگونه است.

تست­های غربالگری به شما می­گویند که احتمال دارد کودک شما یک بیماری داشته باشد، اما فقط یک تست تشخیصی مانند آمنیوسنتز می­تواند به شما بگوید که آیا کودک شما شرایط س(بیماری) خاصی دارد یا خیر. گرچه آزمایش­های غربالگری برای مادر یا نوزاد خطرناک نیستند، اما آزمایش­های تشخیصی خطر کم سقط جنین را به دنبال دارند.

چه چیزهایی را می­توانم از تست غربالگری بفهمم؟

آزمایش­های غربالگری از نمونه ­های خون و اندازه گیری های سونوگرافی برای ارزیابی شانس نوزادتان برای داشتن مشکلات خاص کروموزومی، از جمله سندرم داون، استفاده می­کنند. آنها برای شما یا کودک شما هیچ خطری ندارند، زیرا آنها تهاجمی نیستند – برای مثال، آنها شامل وارد کردن یک سوزن به رحم شما نیستند.

تست­های غربالگری نمی­توانند تعیین کنند که آیا فرزند شما سندرم داون دارد یا خیر. در عوض، آنها به شما نسبتی (ضریبی) می دهند که شانس نوزاد شما برای داشتن یک مشکل را بر اساس نتایج آزمایش و چند ساله بودن شما، نشان می دهد. این اطلاعات ممکن است به شما در تصمیم گیری برای انجام آزمایش تشخیصی کمک کند.

تست های تشخیصی مانند نمونه برداری پرزهای جفتی (CVS) و آمنیوسنتز به شما اطمینان می دهند که آیا فرزند شما دارای اختلال کروموزومی است یا خیر. این آزمایش­ها می تواند چند صد اختلالات ژنتیکی را با تجزیه و تحلیل ساختار ژنتیکی سلول های نوزاد یا جفت شما شناسایی کند. با این حال، هر دو روش خطر کم سقط جنین را به دنبال دارند.

مشکلات کروموزومی را نمی توان درمان کرد. اگر کودک شما در هنگام حاملگی یک مورد مبتلا تشخیص داده شود، می توانید برای یک کودک مبتلا با مشکلات خاص آماده شوید یا اینکه به بارداری­تان خاتمه دهید.

کلمات کلیدی:

سونوگرافی برای سندرم داون

سندرم داون