اعداد نرمال آزمایش غربالگری سه ماهه اول

آزمایش غربالگری جهت بررسی احتمال ابتلای جنین به بیماریهای مادرزادی انجام میشود. در اکثر این آزمایشها نیاز به برش بدن (شکافتن بدن) نیست و اصطلاحاً غیر تهاجمی هستند. این آزمایشها از طریق وسایل پیشرفته در سه ماهه اول باردار و سه ماهه دوم بارداری انجام میشود.
اعداد نرمال آزمایش غربالگری سه ماهه اول

موضوعات گفته شده در این محتوا

اعداد نرمال آزمایش غربالگری سه ماهه اول

آزمایش غربالگری

آزمایش غربالگری جهت بررسی احتمال ابتلای جنین به بیماریهای مادرزادی انجام میشود. در اکثر این آزمایشها نیاز به برش بدن (شکافتن بدن) نیست و اصطلاحاً غیر تهاجمی هستند. این آزمایشها از طریق وسایل پیشرفته در سه ماهه اول باردار و سه ماهه دوم بارداری انجام میشود. در کنار این آزمایشها و حتی قبل از آنها لازم است که حتماً سونوگرافی های غربالگری (NT و آنومالی) انجام شود. این سونوگرافی ها برای اطمینان از وضعیت سلامت جنین و کنترل احتمال ابتلای او به نقایص کروموزومی ضروری است.

برخی از آزمایش های غربالگری، به تشخیص پزشک و توسط او برای موارد خاص تجویز خواهد شد. آزمایش غربالگری سه ماهه اول شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی NT است که پس از انجام آزمایش، نتایج آن با مقادیر نرمال یا استاندارد مقایسه  نتایج بیان میشود. سونوگرافی NT از هفته 11 الی هفته 12 و 6 روز قابل انجام است. در این سونوگرافی ضخامت مایع پشت گردن جنین اندازه گیری میشود.

NT نرمال چه عددی است؟

عدد NT کمتر از 2.4 نرمال میباشد. با افزایش NT احتمال ابتلا به ناهنجاری های کرووزومی منند سندروم داون افزایش میابد. این عدد سه بار توسط سونوگرافیست اندازه گیری میشود.

علت نامگذاری

در آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری، دو اندازه گیری بهمراه سن مادر شده تا خطر ابتلای جنین به ناهنجاری های کروموزومی (سندروم داون، سندروم پاتو و ادوارد) مشخص شود. این تست در سه ماهه اول بارداری انجام میشود و تمام مارکرهای بیوشیمی و سونوگرافی را در نظر میگیرد و مادران را در یکی از گروههای کم خطر یا پر خطر (High risk) قرار میدهد. بنابراین غربالگری سه ماهه اول بارداری نامیده میشود.

چه مواردی در سونوگرافی NT اندازه گیری میشود؟

در سونوگرافی NT که توسط پزشک سونوگرافیست در هفته 11 الی 13 انجام میشود موارد زیر اندازه گیری میشود:

  1. CRL: اندازه طول قد جنین ازفرق تا نشیمنگاه او که بهترین شاخص برآورد سن بارداری است.
  2. NT: ضخامت مایع جمع شه پشت گردن جنین که بهترین معیار برای بررسی احتمال ابتلای جنین به نقایص کروموزومی (تریزومی 13، 18 و 21) است.
  3. NB: تیغه استخوان بینی جنین که اگر دیده نشود میتواند نشانه ای از احتمال وجود سندروم داون باشد.

قدرت و دقت آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

دقت این آزمایش در تشخیص اهنجاری های کروموزومی 85% با نرخ کاذب 5% است. یعنی از هر 100 کودک مبتلا به نقایص کروموزومی، 85 نفر آنها شناسایی میشوند. از تمام بارداری های طبیعی تقریباً 5 درصد نتیجه مثبت اختلالات کروموزومی دارند. 

سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول
سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول

مطالعه بیشتر

 سونوگرافی ان تی چیست و چرا انجام آن در زنان باردار ضرورت دارد؟
چرا در سه ماهه اول به سونوگرافی احتیاج دارم؟ اهمیت غربالگری سه ماهه اول
نکات ضروری غربالگری سه ماهه اول