تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی

انجام سونوگرافی و تعیین جنسیت  جنین امروزه در سراسر جهان بسیار پرکاربرد و از نظر علمی معتبر میباشد. تلاش‌ها برای تعیین جنسیت جنین در دوران بارداری به روش‌های مختلفی در جوامع با فرهنگ‌های مختلف انجام شده‌است.
تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی

موضوعات گفته شده در این محتوا

تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی

تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی با توجه به عواملی نظیر اختلالات ناحیه تناسلی، شکل قرارگیری جنین چاقی مادر و … امکان رخ دادن دارد. به طور کلی انجام سونوگرافی و تعیین جنسیت  جنین امروزه در سراسر جهان بسیار پرکاربرد و از نظر علمی معتبر میباشد. تلاش‌ها برای تعیین جنسیت جنین در دوران بارداری به روش‌های مختلفی در جوامع با فرهنگ‌های مختلف انجام شده‌است.

 صرف‌نظر از کنجکاوی انسان‌ها برای اهداف مختلف و گاها تشخیص اشتباه و نادرست ، تعیین جنسیت جنین اطلاعات مهمی را در حوزه‌های مختلف بالینی شامل می‌شود که نکات مهم عبارت است از:

 

? تشخیص دستگاه تناسلی عادی از دستگاه تناسلی مبهم

? به وسیله تجزیه و تحلیل perineal (فاصله ی بین مخرج تا اندام تناسلی) و اندام‌های جنسی خارجی.

 

? تصمیم‌گیری در مورد انجام دادن یا ندادن آزمایش‌های تهاجمی

? قبل از تولد و مواردی که در زمینه اختلالات جنسی مرتبط با هموفیلی و دیستروفی عضلانی دوشن، تاریخچه خانوادگی مثبتی وجود دارد.

 

? تسهیل در تشخیص یک ناهنجاری خاص در جنین

? از طریق شناسایی جنسیت جنین و بالعکس؛ به عنوان مثال، puv (بازگشت ادرار از مثانه به کلیه) در نرها و سندروم تورنر در ماده ها.

 

? سایر نکات در خصوص تعیین جنسیت جنین

? تایید dichorionic در بارداری دوقلوهای ناهمگن.
? احتمال hermaphroditism (دو جنسیتی) در موارد ناهماهنگی بین یافته‌های سونوگرافی و آمینوسنتز.
? شیوع پره کلامپسی در بارداری جنین نر.

ولی گاهاً به دلیل برخی از عوامل امکان تشخیص اشتباه جنسیت در سونوگرافی وجود دارد. این عوانل در شکل زیر نشان داده شده است.

علت اشتباه در تشخیص جنسیت
علت اشتباه در تشخیص جنسیت

در مرکز تصویربرداری دکتر شاکری (قدیمی ترین و با سابقه ترین سونوگرافی غربالگری در تهران) خدمات تشخیص جنسیت جنین برای اولین بار در ایران درهفته 11 بارداری به بعد و توسط خود شخص دکتر شاکری با پیشرفته ترین دستگاههای سونوگرافی آمریکایی (جنرال الکتریک مدل ولوسون) انجام میشود.

بهترین سونوگرافی تعیین جنسیت
بهترین سونوگرافی تعیین جنسیت