تفسیر نتیجه غربالگری

نتیجه غربالگری

موضوعات گفته شده در این محتوا

چگونه نتایج تست غربالگری را تفسیر کنم؟

تفسیر نتیجه غربالگری

 

نتایج را به صورت نسبت دریافت خواهید کرد که شانس نوزاد شما برای داشتن یک اختلال کروموزومی را بیان می­کند. خطر ابتلا 1 در 30 به این معنی است که برای هر 30 زن با این نتیجه، یک کودک سندرم داون دارد و 29 نفر نخواهند داشت. خطر 1 در 4000 به این معنی است که برای هر 4000 زن با این نتیجه، یک کودک سندروم داون دارد و 3999 نفر نخواهند داشت. هر چقدر عدد دوم بالاتر باشد، خطر کمتر است.

همچنین ممکن است گفته شود که نتایج شما “طبیعی” یا “غیر طبیعی” است، بسته به اینکه آیا آنها در زیر یا بالاتر از حد مشخص شده­اند یا خیر. به عنوان مثال، برخی از آزمایشات از حد 1 در 250 استفاده می­کنند. بنابراین نتیجه از 1 در 4000 به عنوان عادی در نظر گرفته می­شود، زیرا خطر ابتلا به یک مشکل کمتر از 1 در 250 است. نسبت 1 در 30 غیر طبیعی خواهد بود، زیرا خطر بیشتر از 1 در 250 است.

به یاد داشته باشید که یک نتیجه غربالگری طبیعی (غربال منفی) تضمین نمی کند که کودک شما دارای کروموزوم طبیعی باشد، اما نشان می دهد که این مشکل غیر محتمل است. به همین ترتیب نتیجه غربالگری غیر طبیعی (غربال مثبت) به این معنا نیست که کودک شما دارای یک مشکل کروموزومی است – فقط نشان می­دهد که او بیشتر احتمال دارد که آن را داشته باشد. اکثر کودکان غربال مثبت، بدون داشتن مشکل متولد می­شوند.

با کمک پزشک یا مشاور ژنتیک، می­توانید تصمیم بگیرید که آیا نتایج خطر بالایی را نشان می­دهند یا خیر و آیا باید آزمایش­های تشخیص قطعی را برای تعیین اینکه آیا مشکلی وجود دارد، انجام دهید یا خیر. برای تصمیم گیری باید شرایط کودک خود در برابر احتمال کمی که ممکن است تست تشخیصی باعث سقط جنین شود، بدانید. والدین خودشان باید تصمیم بگیرند که چه خطری قابل قبول است.

در نهایت، در نظر داشته باشید که یک نتیجه عادی (نرمال) در یک آزمایش غربالگری تضمین نمی کند که کودک شما مشکلی نخواهد داشت. این آزمایش­های غربالگری تنها برای جستجوی چند نوع رایج از مشکلات کروموزومی و نقص لوله عصبی طراحی شده اند. کودکانی که غربال منفی هستند، ممکن است هنوز مشکل ژنتیکی یا نقص مادرزادی داشته باشند. علاوه بر این، یک نتیجه عادی تضمین نمی کند که کودک یک IQ طبیعی یا عملکرد مغزی نرمال داشته باشد و شرایطی مانند اوتیسم را رد نمی کند.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

تفسیر نتیجه غربالگری