سونوگرافی ان تی چیست و چرا انجام آن در زنان باردار ضرورت دارد؟

بهترین سونوگرافی nt

موضوعات گفته شده در این محتوا

سونوگرافی ان تی چیست و چرا انجام آن در زنان باردار ضرورت دارد؟

سونوگرافی ان تی چیست

سونوگرافی ان تی (NT یا Nuchal translucency) نوعی سونوگرافی غربالگری است که در دوران بارداری در زنان باردار انجام می شود. منظور از ان تی ضخامت قسمت پشت گردن جنین است که هنگام انجام این سونوگرافی بین هفته های 11 تا 14 بارداری اندازه گیری می شود. در این زمان خود جنین معمولاً به اندازه ی چهل و پنج تا هشتاد و چهار میلی متر خواهد بود.

مایع پشت گردن در تمامی جنین ها وجود دارد. اما مقدار این مایع در جنین هایی که به نشانگان داون مبتلا هستند بیشتر است. به همین علت با انجام سونوگرافی ان تی میزان ریسک نشانگان داون و نارسایی های قلبی مادرزادی در جنین بررسی می شود.

دلیل ضرورت انجام سونوگرافی ان تی در زنان باردار

توصیه می شود کلیه ی زنان باردار در تمامی سنین نسبت به انجام سونوگرافی ان تی اقدام کنند. چرا که با انجام این سونوگرافی وجود نشانگان داون در جنین مشخص خواهد شد.

در صورتی که نتیجه سونوگرافی 1:10000(یک به ده هزار، یک در ده هزار) باشد، یعنی بین هر 10000جنینی که در معرض خطر ابتلا به نشانگان داون قرار دارند، تنها یک مورد به این نشانگان مبتلا خواهد شد. در صورتی که در نتیجه سونوگرافی، عدد دوم (مخرج کسر) کوچکتر یا مساوی 150 باشد، ریسک ابتلا بسیار بالا است.

البته آزمایش های تشخیصی مثل آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) وجود دارد که دقیقاً مشخص می کند جنین به این نشانگان مبتلا هست یا خیر، اما در اینگونه آزمایش ها خطر سقط جنین وجود دارد. از همین رو در اکثر موارد پزشک متخصص پیشنهاد می کند پیش از انجام آزمایش های تشخیصی، جهت سونوگرافی غربالگری اقدام کنید. سپس می توانید با توجه به نتیجه سونوگرافی درباره انجام یا عدم انجام آزمایش های تشخیصی تصمیم بگیرید.

نحوه انجام سونوگرافی ان تی

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی ان تی بین هفته های یازده تا چهارده بارداری است. پیش از آن زمان به دلیل کوچکی جنین نمیتوان نتیجه مناسبی از این سونوگرافی گرفت. بعد از اتمام هفته ی چهاردهم نیز در اثر رشد دستگاه لنفاوی، مایع پشت گردن جنین جذب شده و نتیجه از دقت لازم برخوردار نخواهد شد.

سونوگرافی ان تی غالباً به صورت شکمی و با پروب سونوگرافی معمولی انجام می گردد. متخصص سونوگرافی کمی ژل مخصوص روی شکم مالیده، سپس پروب را روی ناحیه مورد نظر حرکت می دهد.

در سونوگرافی ان تی ابتدا طول سر تا آخرین نقطه از ستون مهره های جنین و سپس مقدار مایع پشت گردن آن بررسی می گردد. در تصاویر این نوع سونوگرافی، مایع زیر پوست جنین به رنگ سیاه و پوست آن به شکل خطوط سفید دیده می شود.

مقدار نرمال ان تی

هنگامی که خود جنین به اندازه ی چهل و پنج تا هشتاد و چهار میلی متر باشد، مقدار ان تی نرمال از سه و نیم میلی متر کمتر است. هرچه جنین بزرگتر شود، مقدار ان تی نیز افزایش خواهد یافت. جنین هایی که مقدار ان تی آنها برابر یا کمتر از سه و نیم میلی متر است، کمتر در معرض خطر هستند. با اینحال بالا بودن مقدار ان تی به تنهایی نمی تواند وجود مشکلی را اثبات کند. جنینی که ان تی آن سه میلی متر باشد نیز طبیعی محسوب می شود.

از میان هر ده جنین، نه مورد دارای مقدار ان تی بین دو و نیم تا سه و نیم میلی متر هستند که محدوده نرمال به حساب می آید. به عنوان مثال، خطر ابتلا به نشانگان داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی در جنینی که ان تی آن 7 میلی متر باشد، بیشتر است.

نحوه محاسبه ریسک نشانگان داون در سونوگرافی ان تی

احتمال ابتلای جنین به نشانگان داون در تمامی زن ها وجود دارد و هر چه سن مادر بیشتر شود، احتمال این موضوع نیز افزایش خواهد یافت.

سونوگرافی ان تی خطر عمومی ابتلا به نشانگان داون را محاسبه می کند. اما جهت حصول اطمینان توصیه می شود آزمایش خون نیز صورت بگیرد. این آزمایش سطح هورمون های بتا اچ سی جی آزاد (free-B-HCG) و پروتئین A پلاسمایی مرتبط با بارداری (PAPP-A) را در خون مادر اندازه گیری می کند. در صورت ابتلای جنین به نشانگان داون، میزان هورمون بتا اچ سی جی آزاد بالا خواهد بود.

سایر کاربردهای سونوگرافی ان تی

سونوگرافی ان تی ضمن تشخیص میزان ریسک ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی، می تواند موعد زایمان طبیعی و سن جنین را به طور دقیق مشخص کند. علاوه بر این، سونوگرافی ان تی به بررسی وجود یا عدم شکل گیری استخوان بینی نیز می پردازد. چرا که در صورت وجود ناهنجاری های ژنتیکی مانند نشانگان داون، استخوان بینی شکل نمی گیرد.

بایستی توجه داشته باشید که استخوان بینی را میتوان در تمامی مقطع های بارداری اندازه گرفت اما به دلیل اندازه گیری آن در سونوگرافی ان تی، معمولاً این کار در سه ماهه ی دوم بارداری انجام می شود.

مادران گروه پرخطر

عده ی زیادی از مادرانی که در گروه پرخطر قرار می گیرند، موفق می شوند نوزاد سالمی به دنیا بیاورند. با اینحال در صورتی که در گروه پرخطر قرار بگیرید، تجربه استرس و نگرانی طبیعی است.

در این صورت پزشک زنان شما را به پزشک متخصص جنین ارجاع می دهد تا ضمن انجام بررسی های تکمیلی، انتخاب های ممکن پیش روی تان گذاشته شود.

در حال حاضر تنها روش قطعی برای تشخیص ناهنجاری کروموزمی، آزمایش آمنیوسنتز است. اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم خطر سقط جنین در این آزمایش وجود دارد. با اینحال انجام این آزمایش در مراحل اولیه ی بارداری صورت می گیرد و نتیجه آن در گرفتن تصمیمات آتی به والدین کمک خواهد کرد.

 

 

کلمات کلیدی:

سونوگرافی دکتر شاکری

بهترین سونوگرافی nt

بهترین نتیجه سونوگرافی NT