سونوگرافی داپلر و انواع مختلف آن (سونوگرافی داپلر چیست )

سونوگرافی داپلر

موضوعات گفته شده در این محتوا

سونوگرافی داپلر و انواع مختلف آن

سونوگرافی داپلر چیست

سونوگرافی داپلر یکی از انواع سونوگرافی های تشخیصی است که کاربردهای متعددی دارد. در این نوع سونوگرافی جریان خون در شریان ها با استفاده از بررسی نحوه بازتاب امواج صوتی بررسی می گردد. پزشک متخصص با استفاده از نتایج این سونوگرافی نحوه گردش خون در رگ های اصلی مثل رگ های پا، بازو و گردن و سایر رگ ها را بررسی و ارزیابی می کند.

کاربردهای سونوگرافی داپلر

پزشک متخصص می تواند با بررسی نتایج سونوگرافی داپلر از انسداد یا کاهش جریان خون در رگ های اصلی مطلع شود. کاهش سرعت جریان خون یا گرفتگی رگ ها ممکن است سکته ی مغزی را در پی داشته باشند. این سونوگرافی ترومبز سیاهرگی عمقی (DVT یا وجود لخته های خونی در وریدهای پا یا لخته شدن عمیق وریدها) را نشان می دهد. این لخته شدگی ها به نوبه ی خود ممکن است موجب مسدود شدن جریان خون به ریه و در پی آن آمبولی ریه شوند.

سونوگرافی داپلر در دوره بارداری نیز انجام می شود که هدف از انجام آن در این دوره ارزیابی سلامت جنین و بررسی جریان خون آن است.

البته انجام این سونوگرافی تنها منحصر به دوره بارداری نیست. وضعیت جریان خون سایر بیماران نیز به همین وسیله ارزیابی و بررسی می شود. همانطور که اشاره شد سونوگرافی داپلر می تواند کاهش جریان خون، و انسداد رگ ها و لخته شدن خون در رگ ها را نیز مشخص کند. به این ترتیب با استفاده از این سونوگرافی میتوان خطر آمبولی، سکته ی مغزی و بسیاری از مشکلات جدی دیگر را در بیماران کاهش داد.

انواع سونوگرافی داپلر غیر بارداری

سونوگرافی داپلر علاوه بر مادران باردار، برای سایر بیماران نیز انجام می شود. سونوگرافی داپلر غیربارداری انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را معرفی و اجمالاً بررسی خواهیم کرد.

  1. سونوگرافی داپلر داپلکس

در سونوگرافی داپلر داپلکس (Duplex Doppler Ultrasonography) امواج صوتی، تصویری نمایان از ناحیه مورد نظر را به وجود می آورند. پس از انعکاس این امواج از رگ ها، یک نرم افزار رایانه ای آنها را به صورت نمودار درمی آورد. این نمودار به پزشک کمک می کند تا سرعت گردش خون و جهت جریان آن را بررسی و ارزیابی کند.

  1. سونوگرافی داپلر موج پیوسته

به این نوع سونوگرافی « سونوگرافی داپلر کنار تخت» (beside) نیز گفته می شود. در داپلر موج پیوسته خصوصیات امواج صوتی انعکاسی نقش ابزار تشخیص شنیداری را ایفا می کنند. متخصص سونوگرافی با گوش دادن به صدای انعکاس امواج متوجه گردش خون به نحو مناسب یا انسداد یا تنگی رگ ها خواهد شد.

داپلر موج پیوسته در بیمارستان و کنار تخت بیمار انجام می شود. دستگاه آن قابل حمل است به همین دلیل پزشک می تواند به راحتی و سریع در جریان مقدار آسیب های عروق خونی قرار بگیرد. انسداد عروق خونی موجب ایجاد صداهای مشخصی می شود که پزشک آنها را تشخیص می دهد.

از داپلر کنار تخت جهت تشخیص فوری مسدود شدن رگ های خونی، چه در زنان باردار و چه سایر بیماران، استفاده می شود.

  1. سونوگرافی داپلر رنگی

عملکرد داپلر رنگی (Color Doppler Imaging) نیز مشابه داپلر داپلکس است. در این روش نیز با استفاده از امواج صوتی تصویری روی صفحه نمایشگر به وجود می آید. اما در داپلر رنگی، به جای اینکه امواج از طریق نرم افزار رایانه ای به نمودار تبدیل شوند، به شکل تصویری رنگی درمی آیند که جهت و سرعت گردش خون را نمایش می دهد.

  1. سونوگرافی پاور داپلر

سونوگرافی پاور داپلر (Power Doppler sonography) مانند داپلر رنگی است اما قابلیت این را دارد که با نفوذ درون اندام ها گردش خون درون اندامی را دقیق تر بررسی نماید. نتیجه این سونوگرافی نیز تصویری رنگی است که جهت و سرعت گردش خون را نمایش می دهد.

کلمات کلیدی:

سونوگرافی داپلر جنین

سونوگرافی داپلر

بهترین سونوگرافی داپلر تهران

بهترین سونوگرافی داپلر