نکات ضروری غربالگری سه ماهه اول

نکات ضروری غربالگری سه ماهه دوم

موضوعات گفته شده در این محتوا

نکات ضروری غربالگری سه ماهه دوم

 

غربالگری جنین در سه ماهه اول – سونوگرافی NT

 

چه می­شود اگر سونوگرافی مشکلی را نشان دهد؟

 

 اغلب یک آزمایش مجدد (پیگیری) نشان می دهد که یک سونوگرافی مشکوک هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد. اما در موارد غیر محتمل که ممکن است کودک شما دارای یک مشکل سلامت باشد، اطلاعات سونوگرافی می­تواند به پزشک شما کمک کند تا بهترین نتیجه ممکن را برای کودک­تان ارائه دهد.

برای مثال، مشکلات جدی ضربان قلب را می­توان در حالی که نوزاد هنوز در رحم است، با دارو درمان کرد. سایر اختلالات، مانند انسداد مجاری ادرار را، حتی قبل از تولد، می­توانند با جراحی درمان کنند. و دانستن سایر نقایص تولد می تواند به پزشک شما کمک کند تا تصمیم بگیرد که چگونه کودک را با خیال راحت تحویل دهد و برای مراقبت از او پس از تولد آماده شود.

در هر صورت، آگاه بودن به شما این امکان را می­دهد تا تمام گزینه ها را در نظر بگیرید، این بدان معناست که تصمیم گیری سخت برای پایان دادن به بارداری، مداخله درمانی یا آماده شدن برای تولد نوزادی که نیاز به مراقبت ویژه دارد، را در نظر بگیرید. یک مشاور ژنتیک می تواند به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهد.

آیا در اولین ویزیت قبل از زایمان، سونوگرافی خواهم داشت؟

هنگامی که با مسئول مراقب خود تماس می­گیرید تا اولین ملاقات پیش از ایمان­تان را برنامه ریزی کند، از او بپرسید که سونوگرافی نیز خواهید داشت یا خیر. بسیاری از پزشکان دارای تجهیزات سونوگرافی در مطب خود هستند و در اوایل هفته 6 تا 10، سونوگرافی را برای بیماران خود انجام می دهند.

در برخی موارد، یک علت پزشکی برای سونوگرافی اولیه وجود دارد – به عنوان مثال اگر مسئول مراقب شما مشکوک به سقط جنین، حاملگی خارج از رحم یا دوقلو یا چند قلویی شود. بعضی از آنها سونوگرافی را به طور مرتب برای تأیید و تاریخ بارداری انجام می­دهند.

اگر سونوگرافی دارید، در صورت امکان شریک زندگی­تان را نیز با خود ببرید. اگر حداقل 6 هفته باردار باشید، به احتمال زیاد می­توانید ضربان قلب کودک را ببینید. اگر در هفته هشتم باشید، می­توانید ضربان قلب کودک خود را نیز بشنوید.

سونوگرافی­های سه ماهه اول به احتمال زیاد از طریق واژن با یک دستگاه عصا شکل مخصوص، انجام می­شوند. این روش ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد، اما نگران نباشید – این به اندازه همان سونوگرافی ترانس شکمی متعارف، ایمن است. در مراحل اولیه حاملگی، به طور کلی سونوگرافی ترانس واژینال تصاویر بهتری را ارئه می­دهد. همچنین امکان تشخیص راحت­تر حاملگی های خارج از رحم و دیگر مشکلات حاملگی زودرس را فراهم می­کند.

 اگر یک سونوگرافی ترانس شکمی داشته باشید، احتمالا از شما درخواست می­شود تا قبل از سونوگرافی، چند لیوان آب بخورید، زیرا برای انجام این کار باید مثانه­تان پر باشد. یک مثانه پر می­تواند ناراحت کننده باشد، اما باعث می­شود رحم به سمت شکم حرکت داده شود و شکم نیز به سمت بالا هل داده شود و در نتیجه کودک به راحتی دیده شود (در طی سونوگرافی ترانس واژینال – بهتر است مثانه­تان خالی باشد).

سونوگرافی ترانس لوسنسی گردن (سونوگرافی NT)

سونوگرافی ترانس لوسنسی گردن (که سونوگرافی NT نیز نامیده می­شود)، با استفاده از سونوگرافی برای ارزیابی خطر ابتلا کودک به سندرم داون (DS) و برخی دیگر از اختلالات کروموزومی، و همچنین مشکلات قلبی مادرزادی، مورد استفاده قرار می­گیرد.

سونوگرافی NT، فضای روشن (نیمه شفاف) در بافت پشت گردن کودک را اندازه گیری می­کند. نوزادان مبتلا به ناهنجاری­ها (اختلالات) در طول سه ماهه اول، مایع بیشتری را در پشت گردن خود دارند، و این باعث می­شود که این فضای روشن بزرگتر از حد متوسط باشد. سونوگرافی NT تهاجمی نیست.

سونوگرافی NT باید زمانی انجام شود که شما بین هفته 11 تا 14 بارداری خود هستید، زیرا این زمانی است که پایه گردن کودک شما هنوز شفاف است. (آخرین روزی که می توانید آن را انجام دهید زمانیست که در 13 هفته و 6 روز بارداری خود قرار دارید). این معمولا همراه با یک آزمایش خون در سه ماهه اول برای تست­های غربالگری انجام می­شود.

برخی از پزشکان، همچنین به دنبال حضور استخوان بینی جنین در سه ماهه اول می­گردند. (برخی از کارشناسان معتقدند اگر هیچ استخوان بینی­ای در کودک درحال رشد دیده نشود، این احتمال اختلالات کروموزومی را افزایش می­دهد).

همانند دیگر تست های غربالگری، اسکن NT تشخیصی را برای شما فراهم نمی­کند. این اسکن تنها می تواند خطر ابتلا  کودک شما را برای مشکلات خاص ارزیابی کند و به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا نمونه­برداری از پرزهای جفتی (CVS) یا آمنیوسنتز را برای تعیین اینکه آیا کودک شما واقعا آسیب دیده است، داشته باشید یا خیر. شما همچنین می­توانید منتظر شوید و نتایج خود را با نتایج غربالگری سه ماهه دوم، برای اطلاعات بیشتر در مورد خطر ابتلا کودک خود جمع­آوری کنید تا تصمیم بگیرید که آیا آمنیو را انجام دهید یا خیر.

اسکن NT برای تمام زنان باردار در سه ماهه اول توصیه می­شود. غربالگری به طور گسترده در دسترس است، اما به دلیل نیاز به آموزش و تجهیزات خاص، همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آن را ارائه نمی­دهند.

(برای زناني كه در معرض خطر كودك مبتلا به سندرم داون هستند و يا 35 سال يا بيشتر سن دارند، ممكن است آزمايش DNA بدون سلول را كه اوایل هفته 10 انجام مي شود، تجویز شود. اين تست در تشخیص سندروم داون، بيش از 98 درصد صحت دارد ، اما زنانی که نتیجه مثبتی می­گیرند، برای تشخیص قطعی به CVS یا آمنیوسنتز نیاز دارند).

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

غربالگری جنین در سه ماهه اول

سونوگرافی NT