چرا در سه ماهه اول به سونوگرافی احتیاج دارم؟ اهمیت غربالگری سه ماهه اول

غربالگری جنین 3 ماهه اول

موضوعات گفته شده در این محتوا

چرا در سه ماهه اول به سونوگرافی احتیاج دارم؟

غربالگری جنین سه ماهه اول

برخی از پزشکان، به طور معمول حول هفته 6 تا 9، سونوگرافی را توصیه می­کنند تا بارداری و تاریخ آن را تعیین کنند. اما بعضی دیگر تنها در صورتی توصیه می­کنند که دلیلی برای سوء ظن در یکی از موارد زیر داشته باشند:

سقط جنین

اگر در اوایل بارداری خونریزی واژینال داشته باشید، ممکن است پزشک­تان نگران سقط جنین شود و یک سونوگرافی را برای بررسی نوزاد­تان برنامه ریزی کند. ضربان قلب کودک باید در هفته 6 بارداری (با فرض یک دوره قاعدگی 28 روزه) به وضوح قابل مشاهده باشد. اگر بعد از هفته 7، بتوانید ضربان قلب کودک را با سونوگرافی ببینید، شانس ادامه حاملگی شما بیشتر از 97% خواهد بود. اگر ضربان قلب را در این مرحله مشاهده نکردید، نترسید. ممکن است چرخه تان طولانی تر از حد معمول باشد و کودک شما جوانتر از آنچه متخصص­تان تصور می­کرده، بوده باشد. او ممکن است از شما بخواهد تا این آزمایش را یکبار دیگر در هفته بعدی انجام دهید.

حاملگی خارج از رحم یا مولار

همچنین خونریزی واژینال (و همچنین علائم دیگر) می تواند حاملگی خارج از رحم یا مولار را نشان دهد. در صورت حاملگی خارج از رحم، که وقتی جنین در رحم نیست رخ می دهد، پزشک­تان سعی خواهد کرد تا بفهمد که جنین در کجا قرار دارد. در حاملگی مولار که در آن جفت ناقص است و معمولا هیچ نوزادی وجود ندارد، سونوگرافی ممکن است چیزی شبیه خوشه­ کوچک انگور را نشان دهد.

سن بارداری نامشخص

اگر در مورد تاریخ شروع آخرین دوره قاعدگی­تان یا طول دوره قاعدگی­تان مطمئن نیستید، ممکن است پزشک­تان در هفته 6 یا 7 یک سونوگرافی برای تعیین سن بارداری واقعی شما، تعیین کند.

از آنجایی که همه جنین ها در هفته های اول در اندازه های مشابه هستند، پزشک شما می تواند سن حاملگی (و به همین ترتیب تاریخ دقیق آن) را با اندازه گیری های خاص تعیین کند. هنگامی که شما بین هفته 7 تا 13 باشید، اندازه گیری از فرق سر نوزاد تا کفل، به پزشک کمک می کند تا سن واقعی کودک را در طول سه یا چهار روز، تعیین کند.

بارداری چند قلویی

اگر سایز شما بزرگ به نظر بیاید (یا تحت درمان باروری بوده باشید)، ممکن است دو قلو یا چند قلو باردار باشید. پزشک­تان برای تعیین تعداد جنین­ها، یک سونوگرافی تجویز خواهد کرد.

چرا بعدها در دوران بارداری به سونوگرافی احتیاج دارم؟

در اینجا، رایج­ترین دلایلی که ممکن است پزشک­تان یک سونوگرافی در سه ماهه سوم تجویز کند، وجود دارد:

برای تعیین علت خونریزی واژینال

خونریزی در نیمه دوم حاملگی، ممکن است ناشی از مشکلات جفت باشد. سونوگرافی می­تواند به پزشک­تان کمک کند تا بفهمد که چه اتفاقی افتاده است.

برای بررسی رشد کودک­تان

بعدها در دوران بارداری، اگر نگرانی­ای در مورد رشد کودک­تان وجود داشته باشد، ممکن است پزشک یک سونوگرافی (یا یک سری از آنها) برای اندازه گیری برخی قسمت های خاص بدن کودک تجویز کند. به طور خاص، او اندازه سر کودک، طول استخوان ران و اندازه دور کمر کودک را اندازه گیری می­کند.

برای بررسی سطح مایع آمنیوتیک شما

اگر مایع آمنیوتیک بیش از حد و یا خیلی کم برای شما تشخیص داده شود، پزشک شما احتمالا سونوگرافی های منظمی را در طول سه ماهه سوم برای نظارت بر وضعیت کودک شما تجویز می­کند.

برای بررسی سلامت کودک­تان در اواخر دوران بارداری

اگر فشار خون بالا یا دیابت دارید یا در زمانی بیش از تاریخ معین قرار داشته باشید، ممکن است پزشک­تان مشخصات بیوفیزیکی را برای بررسی حرکات کودک و تنفس و اندازه گیری میزان مایعات آمنیوتیک، تجویز کند.

برای تعیین اینکه آیا شما باید برای سزارین برنامه ریزی کنید یا خیر

به خصوص اگر کودک شما بزرگ باشد (به ویژه اگر شما دیابت داشته باشید) یا کودک در موقعیت غیر طبیعی (بریچ) باشد، یا اگر جفت مانع از خروج کودک از رحم شود، ممکن است لازم باشد که برای سزارین برنامه ریزی کنید.

کلمات کلیدی:

اهمیت غربالگری سه ماهه اول

غربالگری جنین سه ماهه اول

غربالگری جنین