سونوگرافی چهار بعدی جنین

بهترین سونوگرافی تهران

موضوعات گفته شده در این محتوا

سونوگرافی چهار بعدی جنین

هر آنچه می خواهید درباره سونوگرافی چهار بعدی جنین بدانید.

هر مادری دلش می خواهد بتواند تصویری از جنینی که در رحم خود دارد مشاهده کند. بشر قرن ها در آرزوی چنین چیزی بوده و اکنون پیشرفت های فناوری ها و علم پزشکی این امکان را فراهم کرده است. لحظه مشاهده ی جنین برای اولین مرتبه به واقع به یادماندنی است. اکنون دیگر نیازی نیست برای تجربه ی هیجان دیدن فرزند خود تا لحظه ی زایمان صبر کنید.

سونوگرافی چهار بعدی جنین چیست

همین که خبر بارداری تصدیق شود و از بارداری خود مطمئن شوید، چند نوع سونوگرافی و آزمایش و تست گوناگون به شما پیشنهاد می شود. انجام بعضی از این موارد اجباری است و انجام بعضی دیگر به انتخاب والدین بستگی دارد. سونوگرافی چهار بعدی جنین در گروه دوم (اختیاری) قرار می گیرد.

قبل از اینکه بخواهید برای انجام این نوع سونوگرافی اقدام کنید، توجه داشته باشید که امکان انجام سونوگرافی چهار بعدی در کلیه ی مراکز سونوگرافی وجود ندارد و تنها بعضی از مراکز به دستگاه مخصوص آن مجهز شده اند. علاوه براین بررسی کنید که آیا این سونوگرافی شامل بیمه ای که تحت پوشش آن قرار دارید می شود یا بایستی هزینه ی آن را به طور آزاد پرداخت کنید.

سونوگرافی چهار بعدی جنین شیوه ی نوینی است که جهت بازآفرینی تصویر جنینی که در رحم دارید به کار گرفته می شود. تصویر جنین در سونوگرافی چهاربعدی به وسیله ی امواج صوتی خلق می گردد. پیش از این مشاهده تصویر سه بعدی جنین با انجام سونوگرافی سه بعدی ممکن شده بود. با اینحال سونوگرافی چهار بعدی همانطور که از نامش پیداست بعد جدیدی به تجربه ی سابق اضافه می کند و حالتی مشابه تماشای یک تصویر ویدئویی زنده به وجود می آورد.

با کمک این فناوری قادر خواهید بود جنین را به صورت زنده و در لحظه حال تماشا کنید. به عنوان مثال اگر در لحظه ی انجام سونوگرافی جنین لبخند به لب داشته باشد، این لبخند قابل مشاهده خواهد بود.

روش انجام سونوگرافی چهار بعدی جنین

روش انجام سونوگرافی چهار بعدی جنین شباهت زیادی به سایر سونوگرافی های بارداری دارد. در ادامه این فرایند را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح می دهیم:

  1. از مادر خواسته می شود روی تخت معاینه به پشت دراز بکشد.
  2. متخصص سونوگرافی ژل ویژه ای را روی شکم مادر می مالد. این ژل انتقال امواج صوتی را بهبود می بخشد.
  3. متخصص سونوگرافی پروب سونوگرافی را روی شکم مادر گرفته و به صورت دایره ای حرکت می دهد تا تصویر بهتری روی نمایشگر ظاهر شود.

نحوه عملکرد سونوگرافی چهار بعدی جنین

در ادامه نحوه عملکرد سونوگرافی چهار بعدی و تشکیل تصویر جنین را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم:

  1. مبدل یا پروب سونوگرافی روی شکم مادر حرکت داده می شود.
  2. امواج صوتی از طریق مبدل به رحم وارد شده و پس از برخورد به جنین پژواک پیدا کرده و دوباره باز می گردد.
  3. دستگاه پژواک های حاصله را گردآوری و ترجمه کرده و به شکل تصویر روی نمایشگر نشان خواهد داد.
  4. در صورت حرکت کردن یا لگد زدن یا هر کار دیگری که جنین در آن لحظه در حال انجام آن باشد، می توانید این حرکات را روی نمایشگر ببینید.

توجه داشته باشید که نتیجه ی سونوگرافی در هر یک از مراکز به صورت خاص خود ارائه می شود. برخی از مراکز یک تصویر و برخی دیگر یک فیلم چهار بعدی با کیفیت به مراجع تحویل می دهند.

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی چهار بعدی جنین

برای مشخص شدن زمان مناسب برای انجام بی خطر سونوگرافی چهار بعدی جنین نظر پزشک تان را جویا شوید. بهترین شخصی که قادر است این زمان را مشخص کند، پزشک متخصص شما است. بعضی از پزشکان زمان مناسب برای انجام این سونوگرافی را بین هفته ی بیست و هفتم و هفته ی سی و دوم بارداری و بعضی پزشکان دیگر بین هفته ی بیست و ششم و هفته ی سی ام بارداری می دانند.

بهتر است در نظر داشته باشید که بین هفته های نوزدهم و بیست و چهارم دوران بارداری، با استفاده از این نوع سونوگرافی میتوان جنسیت جنین را نیز مشخص کرد.

آیا با انجام سونوگرافی چهاربعدی خطری متوجه جنین می شود؟

کاملاً طبیعی است که فکر مشاهده ی جنین برای اولین مرتبه شور و شوق زیادی را در شما ایجاد کند. با اینحال بهتر است در نظر بگیرید که انجام این نوع سونوگرافی گاهی ممکن است آنچنان که تصور می کنید فکر خوبی نباشد. قبل از انجام سونوگرافی چهاربعدی نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بیشتر تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که سونوگرافی چهار بعدی خطر و آسیبی را متوجه جنین نمی کند.
  • علاوه بر این، این نوع سونوگرافی قادر است در تشخیص مشکلات و ناهنجاری های جنین قبل از زایمان به کمک پزشک بیاید.
  • مشکل اصلی هنگامی ایجاد می شود که در بعضی مراکز هدف از انجام این سونوگرافی تنها نشان دادن صورت جنین به والدین است.
  • دستگاه هایی که در برخی از مراکز سونوگرافی وجود دارد از نوع سریع نیست و با اینکه امکان دارد در لحظه چیزی حس نکنید، ممکن است به جنین آسیب برساند.
  • علاوه براین قرارگیری غیرضروری در معرض امواج فراصوتی می تواند مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.

کلام آخر

با وجود اینکه سونوگرافی چهار بعدی و تصور تماشای تصویر جنین پیش از زایمان می تواند هیجان انگیز باشد، بهتر است تنها در صورتی نسبت به انجام این کار اقدام کنید که پزشک آن را توصیه کند. در صورتی که نیازی به انجام آن نیست، اکیداً توصیه می شود که جنین را در معرض امواج فراصوتی قرار ندهید.

علاوه براین قبل از انجام سونوگرافی چهاربعدی ببینید آیا این سونوگرافی تحت پوشش بیمه ی شما قرار دارد و آیا پرداخت هزینه آزاد آن واقعاً ضروری است یا می توانید از آن صرف نظر کنید. در نهایت برای انجام کلیه ی سونوگرافی های بارداری با پزشک خود مشورت کنید و قبل از تصمیم گیری از تمامی مزایا و معایب آنها آگاه شوید.

 

 

کلمات مرتبط:

 

بهترین سونوگرافی تهران

بهترین سونوگرافی در تهران

سونوگرافی دکتر شاکری